کد مطلب:280159 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

اصالت مهدویت از جهت اتکاء بر مبانی معقول و منطقی
پس از اینكه چنانكه در بحث (امكان مهدویت و معقول بودن آن) گفته شد امكان یك موضوع بررسی و پذیرفته گردید مسئله واقعیت داشتن یا واقعیت یافتن مطرح می شود زیرا ممكن یك موضوع امكان واقعیت داشتن یا واقعیت یافتن داشته باشد و عقل امكان آن را رد نكند اما واقعیت نیافته باشد مثلا ممكن است الان فلان حادثه ی بزرگ در دنیا اتفاق افتاده باشد یا فلان كشتی بزرگ در فلان اقیانوس غرق شده باشد. یا در خورشید یك انفجار عظیم روی داده باشد اما واقعیت نیافته باشد واقعیت یافتن و واقعیت داشتن این حوادث را باید یا مستقیما بببینیم یا بینندگان و دانشمندان به ما خبر بدهند.

در این بحث خودمان نیز پس از بحثی كه گذشت واقعیت داشتن وجود حضرت مهدی سلام الله علیه، و غیبت آن حضرت و واقعیت یافتن ظهور آن حضرت و تشكیل حكومت جهانی اسلام و سعادت عمومی و برقرار شدن نظام عدل و سائر اموری كه پیامد ظهور و آثار آن است بررسی می شود.



[ صفحه 20]



مطالعه صدها و بیشتر كتابها و رساله هائی كه از یازده قرن پیش تاكنون در موضوع مهدویت نوشته شده و هم چنین بررسی كتابها و اصولی كه از قرن اول هجرت تا حال در رشته های مختلف علوم اسلامی تالیف شده ابتناء این عقیده را بر مبانی صحیح و معقول و مصادر اصیل اسلامی روشن می سازد و چنان این مبانی و مآخذ مصونیت این عقیده را از هرگونه تشكیك تضمین و استوار كرده است كه حتی در مقام پاسخ گوئی و رد دعوای كسانی كه به دروغ ادعاء مهدویت كردند كسی نتوانست اصل عقیده مهدویت را رد كند بلكه مدعیان دروغ و متمهدیان را به واجد نبودن علائم و شرایط و صفاتی كه برای مهدی معلوم شده است رد می كردند چون انكار اصل مهدویت را مساوی با انكار مبانی و مآخذ محكم اصول و فروع اسلامی می دیدند.

در ضمن مباحث آینده به تفصیل اتكاء این عقیده بر معیارهای باوربخش عقلی و مصادر و وثائق اسلامی معلوم خواهد شد انشاء الله تعالی.



[ صفحه 23]